Phishing. Inmiddels kent iedereen de term, maar herkent ook iedereen een phishing-mail in zijn mailbox? Dankzij onze zeven tips trappen jij en je medewerkers nooit meer in de val van cybercriminelen.
In ons blogartikel ‘Phishing: hoe voorkomen in jouw bedrijf’ kwam je te weten wat phishing juist is, welke gevaren er zijn en hoe je het voorkomt in jouw bedrijf. Nu gaan we een stapje verder: hoe herken je phishing in je inbox en welke elementen moeten de alarmbellen laten afgaan?
Het eerste wat je moet controleren, is het adres van de afzender. Kijk niet alleen naar de naam van de afzender, maar ook naar de domeinnaam van het mailadres (het laatste gedeelte, dat na het @-teken komt). Als je daar onregelmatigheden ontdekt (punten, cijfers of dubbele letters) of als het een ander e-mailadres is dan gewoonlijk, dan klik je best niet op links of ga je beter niet in op vragen.
Klik nooit zomaar op een link in een mail. Vooraleer je doorklikt, controleer je het webadres door met je muis over de link te hooveren (je beweegt dus over de link zonder er op te klikken). Zo zie je naar welke webpagina de link je brengt. Ziet die er verdacht uit of is die anders dan je verwachtte? Dan klik je beter niet.
Ook al zijn de spel- en taalfouten in phishing-mails de laatste jaren fel verminderd, toch sluipen er nog wel eens fouten in zoals dubbele letters, extra punten of letters die door cijfers vervangen zijn. Let dus ook goed op het taalgebruik en de vormgeving en wees alert voor onregelmatigheden. Als je echt zeker wil zijn dan kan je deze mail vergelijken met een andere mail van hetzelfde bedrijf. Als één van beide mails frauduleus is, zal je misschien verschillen opmerken in de layout of het taalgebruik.
Als in de mail wachtwoorden, persoonsgegevens of bankgegevens gevraagd worden, ben je bijna 100% zeker dat het om een phishing-mail gaat. Ga er dan ook nooit op in! Banken, verzekeringsmaatschappijen en overheidsinstanties zullen nooit via mail naar je persoonsgegevens vragen. Twijfel je toch? Dan verifieer je best even telefonisch of de mail van hen afkomstig is. Hiertoe zoek je de contactgegevens van de ‘afzender’ zelf op (in je adresbestand of in google). Gebruik hier zeker niet de contactgegevens die je in de mail kan terugvinden.
Bedrijven waar je klant bent of overheidsinstanties kennen je naam. In een mail zullen ze je dus minstens met je achternaam aanspreken. Worden er in de aanhef echter vage en algemene termen gebruikt? Denk aan ‘Beste meneer/mevrouw’ of ‘geachte’. Wees dan extra voorzichtig.
Zet de mail je onder druk om snel je wachtwoord te veranderen, je persoonsgegevens aan te vullen of je betaalgegevens te updaten? Dan ben je wel zeker dat het hier om een frauduleuze mail gaat. Je bank, verzekeringskantoor of overheidsinstantie zal je nooit via mail om zulke “dringende” informatie vragen.
Verwacht je geen documenten van het bedrijf dat je mailt? Open de bijlagen van de mail dan niet vooraleer je zeker bent dat de mail echt is. De bijlagen kunnen immers schadelijke software bevatten die bij het openen op je computer of laptop geïnstalleerd wordt.
Merk je een phishing-mail op in je inbox? Stuur die dan door naar verdacht@safeonweb.be . Zij analyseren de mails en blokkeren de afzender en links in de mail. Heb je toch je gegevens doorgegeven? Verander dan je wachtwoorden en verwittig Cardstop als je bankgegevens hebt ingevuld.
Twijfel je over de echtheid van een e-mail? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.